torsdag 20. desember 2012

Dans over Kaldfjorden

Jeg har absolutt alt å lære når det gjelder nordlysfotografering. Men et sted skal man jo begynne.



Fallhøyden ved å publisere er enorm. Knapt noe er mer fotografert de siste par årene enn når disse partiklene fra sola treffer atmosfæren. Nettet er fylt med bilder som tar pusten fra en. Vi er blitt så bortskjemt, at noe så fantastisk som nordlys er blitt litt kjedelig.
Likevel, for en som er sulten på å lære nytt, er dette et spennende fotomål.

Her om dagen var det varslet et middels utbrudd, mot nord. Jeg pakker masse klær, termos, kamera og stativ - og la kursen mot en høyde i bakgården, 568 moh. Her er 360 graders utsikt, og et fint utgangspunkt, tenkte jeg.
Det viste seg å stemme. I nord danset Aurora, sterk og klar. Dessverre kom jeg en liten halvtime sent, og showet var avtakende.


Med absolutt null månelys, var utgangspunktet krevende for en nybegynner. Jeg har en tendens til å undereksponere. 2-3 sekunder eksponering, selv med blender 2,8 og 3200 iso, blir tynt i bekkmørktna.
I løpet av to drøye timer lærte jeg mye, frøs mer - og fikk ca 600 eksponeringer. Noen av disse vises i denne timelap'en.:

https://vimeo.com/56009683

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar