torsdag 21. juli 2016

Grymt bra på Isälvsleden

En riktig svensk "høydare": Isälvsleden utenfor Umeå gir 60 kilometer kremsykling. Og en fin tur med robåt som bonus.



Sjekk en kort film fra turen ved å trykke her.

To robåter - en på hver side av Östersjöen - ligger klar for deg, slik at du slipper å svømme over. Du må ro over i båt 1, hekte båt 2 på når du er på andre siden, ro med begge tilbake, hekte av båt 2 der du startet, og ro siste tur over igjen. Etter tre kryssinger, er det båt også for dem som kommer etter deg. Det hele tar ca. ti minutter - fantastisk tilrettelegging.

Jeg valgte å starte i den vesle bygda Hällnäs. Da får du med deg hele indrefiléten av turen, og ca. 40 kilometer stiglede.
Jeg hadde med bare GoPro-kamera denne gang; bildekvaliteten er derfor deretter.

Isälvsleden er en vandrerute, som slynger seg gjennom et fantastisk landskap: Villmark skapt av innlandsisen for mange tusen år siden. Terrenget er åpen furuskog, på veldig ren bunn. Du sykler på kremstier i godt bevart naturreservat, mellom og oppå sanddyner og raviner. 
Det er kort og godt smellvakkert!
Les mer om leden ved å trykke her.
Ruten er greit merket, men merkene er noe gamle og du sykler raskt forbi om du ikke er våken i stideler.

Villmark så langt øyet rekker.

 Enormt fine stier hele veien - knapt stein og røtter (jo, jeg hadde glemt hjelmen...)

Hva mer kan man ønske seg...

De siste kilometerne før robåtene sykler du på sandrygger med vann på hver side. Helt spesielt!
(trykker du på bildene, får du veldig mye bedre gjengivelse)

Jeg brukte turen som langtur før årets Offroad Finnmark, og syklet derfor de ca. 2,5 milene etter asfalt tilbake til Hällnäs etter at jeg kom frem til endepunktet i Åmsele. En helt grei avslutning. Men det er mulig å ta både buss og tog, og siden jeg møtte syklister bare i mot meg, virker det som at det er vanligst å starte den veien.
De siste kilometerne, fra grusveien sør for Abbortjern, er stien noe mindre - men helt ok. Jeg hadde valgt den, også om jeg skulle syklet på nytt, men det er tydelig at mange velger å bruke grusveien på vestsiden på dette strekket.

Er du i Umeå og vil vite mer om terrengsykling i området? Jeg fant masse informasjon på denne bloggen, blant annet en fin samleoversikt som viste alternativer. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar