mandag 21. august 2017

Elle-melle-stisykkel...

Jeg får mange spørsmål om hva slags stisykkel man bør velge. Ikke rart at folk spør: Det er fortsatt masse tid igjen av sesongen, og på denne tiden av året er det mulig å gjøre gode kjøp. Både nytt og brukt. Og utvalget er enorm.

En skikkelig sykkel gir bøtter av overskudd og livsglede

Jeg pleier å stille et eneste spørsmål tilbake:
Hva skal du hovedsakelig bruke sykkelen mest til og hvor?

Om du svarer ærlig på dette ene (todelte) spørsmålet, og ikke ut fra drømmer om hva du har sett i filmer eller andre råskinn prestere, så finner du raskt svaret.

For de aller fleste som spør meg, handler det om å finne en god stisykkel innenfor det eget budsjett tillater. En sykkel du kan bruke i hverdagen til å ha det skikkelig artig med. De fleste som spør, jakter en fulldemper.
Samtidig ønsker mange at den skal gi litt ekstra dersom man stiller til start i ritt.
Det er vel også i dette segmentet det er desidert mest å velge i.

Pris er nesten håpløst å si noe om, men forbered deg på femsifret om du jakter fulldemper. Hvor mange tusenlapper du klarer å legge på bordet, henger ofte sammen med hva du får igjen - men slettes ikke alltid.
Vær nøye om du velger brukt - ha gjerne med en "kjentmann".
Uansett: Dagens stisykler er av jevn, høy kvalitet. Det som skiller mye er utstyret som er plassert på ramma: dempere, gir, bremser.

Det er ekstra morsomt med en sykkel som kan brukes nesten overalt.

Selv har jeg i over ti år sverget til merket Trek, fordi de både passer meg perfekt og fordi jeg ikke har opplevd én eneste alvorlig feil. Men også fordi jeg har en lokal sykkelpusher som hjelper meg når jeg har spørsmål og trenger service.
Sånne ting er viktig, fordi en fulldempet sykkel er en såpass kostbar leke at man vil ha noe man stoler på og jeg ønsker bistand nært om jeg skulle trenge det.

I år sykler jeg på en 29 tommer Trek Fuel EX 9.8, med 130 vandring. Den får bli min referanse, men i dette segmentet finnes det et herlig utvalg av sykler.

Min Trek Fuel EX 9.8 - både leken og pen

Jeg har det siste året forlatt både rå rittsykkel og temmelig aggressiv endurosykkel, fordi jeg har svart ærlig på hvor jeg er mesteparten av min sykkeltid.
Og fordi jeg ærlig (dog litt motvillig) har innsett at jeg ikke er så rå som det jeg i mine våte drømmer skulle ønske jeg var.

Min Fuel EX er derfor en sykkel som møter alle mine behov. I en alder av 51 fryder jeg meg fortsatt over en og annen bestetid.
Jeg tilbringer nesten all min tid på helt vanlige stier. Det vil si at jeg sykler litt opp og ned, masse flatt, en del klatring - men også masse morsom og fartsfylt nedoverkjøring. Inn i mellom i kamp mot ei lokal Strava-tid. Oftest er det tørt og deilig flyt. Noen ganger gjørme, andre ganger kjipe steiner som slår.
Med andre ord: Deilig stisykling i all sin bredde.
Noen få ganger i året setter jeg startnummer på styret og sykler ritt.
Jeg og makker Magnar Slåtto syklet Offroad Finnmark 300 på denne i fjor; nesten 31 timer sykling uten én eneste feil.

Den biter seg fast oppover, men vil enda mer når man skal leke seg hjem igjen. Jeg har gledet meg til hver eneste tur jeg har hatt på Fuel'n i sommer.
Og jeg håper at vinteren lar vente på seg lenge, og lengter allerede til neste sti-sommer.

Stifryd på senja

En sykkel i dette segmentet vil gi de fleste enormt mye sykkelglede.

For meg er leken og sykkelgleden det viktigste. Derfor må min sykkel være leken. Fordi syklinga er livskvalitet og overskudd.
Samtidig vil jeg ha utstyr som er så robust, at det tåler utfordringene når jeg presser egne yttergrenser. Lite er mer irriterende enn utstyr som ryker fordi det ikke tåler belastningen.

Fulldemper, reverb-pinne og grove dekk er blitt et must for meg, selv om det river litt ekstra i kredittkortet.
La meg likevel ile til med at det er masse, masse stiglede i også en vanlig hardtail. For den som sykler på grusveier, i lysløyper og på store, gode stier kan dette være et naturlig førstevalg. Også budsjettmessig.

Det neste jeg alltid anbefaler er å handle lokalt, eller i alle fall et merke som forhandles lokalt. Dagens sykler kan være avanserte saker, i alle fall for oss vanlig dødelige som er uten mekke-gener. Man får stort sett veldig godt betalt tilbake for et lokalt valg, i form av service og oppfølging.

Jakter du en rå og lett rittmaskin, er det trolig en annen sykkel du skal se etter. Da vil du ha det både lettere og mer aggressivt. Det samme om stupbratt og teknisk utforlek er målet - da vil mange ha mer vandring, enda slakere vinkler og kanskje også grovere spek og mindre hjul (27,5).

De fleste befinner seg imidlertid akkurat der jeg er: Man ønsker seg en leke til hverdagen, som duger til den lokale stien der du oppholder deg mest.

Du finner ikke en sykkel som tilfredsstiller alt, men du kan komme ganske nær.
Den lokale sykkelpusheren hjelper deg garantert å finne akkurat det som passer deg.

Du vil elske livet som stisyklist



2 kommentarer:

  1. Fantastisk bra Blogg Pål og mange flotte sykkelfilmer. Blir å teste ut noen av disse løypene som nybegynner i terrengsykling!

    SvarSlett
  2. Takk, John-Geir. Bare å velge og vrake - masse fint rett utenfor stuedøra. Vi er heldig.

    SvarSlett